Update april 2025
De toekomstige school in Rochdale heet: Augustine Classcial School, genoemd naar kerkvader Augustinus van Hippo. Hij kreeg, wat wij nu zouden noemen, klassiek onderwijs. Augustinus is één van de grote kerkvaders en filosofen. Hij had een belangrijke visie op christelijk onderwijs, en dit is een belangrijk uitgangspunt voor de school.
Klassiek
Het woord ‘klassiek’ verwijst naar iets wat in het verleden de gangbare norm was. Het is dus niet iets nieuws, maar deze vorm van onderwijs gaat juist terug naar een traditie van meer dan duizend jaar. De vroege kerkvaders, de leerlingen van de kloosterscholen, de grote reformatoren en Puriteinen, allemaal kregen ze min of meer hetzelfde soort onderwijs. Vooral in de afgelopen 100 jaar heeft het nu reguliere onderwijs zich afgezet tegen het klassieke onderwijs. Onder invloed van moderne filosofen is het onderwijs nu soms zelfs antichristelijk geworden. Zelfs ook de reformatorische scholen in Nederland ontkomen niet aan het moderne gedachtegoed, wat o.a. gevoed wordt door progressief denken.
Augustine Classical School grijpt dus terug op iets wat bijna vergeten en verloren is. “Ad Fontes” terug naar de bronnen - een Reformatie en Renaissance.
Soort onderwijs
Augustine Classical School richt zich op de vorming van de totale mens “padeia” waar Paulus aan refereert in Efeze 6:4. Een school is er niet alleen om een kind zo goed mogelijk voor te bereiden op een plek in de maatschappij. Onderwijs moet dienen voor de vorming en ontwikkeling van lichaam en geest, geworteld in godsvrucht en gestuurd door theologie.
De vakken die gegeven worden, zijn gegrond op de zeven vrije kunsten. Het Trivium (grammatica, logica, retorica) en het Quadrivium (rekenkunde, meetkunde, muziek en astronomie). De vrije kunsten zijn voor de meesten onbekend, maar ze hebben hun waarde door de geschiedenis heen bewezen. Door kinderen hierin te onderwijzen, wordt ‘de totale mens’ gevormd en kunnen kinderen toenemen in wijsheid, deugd en welsprekendheid. Met name de laatste twee zaken klinkt de moderne mens vandaag de dag wat onbekend in de oren. Toch zijn dit zeer fundamentele zaken.
Alleen de Heilige Geest kan door Gods genade het hart van een kind vernieuwen, maar de Heere kan Bijbelgetrouw onderwijs gebruiken om een opgroeiende generatie met ware godsvrucht te zegenen.
Deugd
Augustinus zegt: wij zijn wat wij liefhebben. Het hoofddoel van onderwijs is niet alleen het vullen van het verstand, maar ook het stemmen van het hart en het vormen van genegenheden. Zodoende leren kinderen om te houden van wat goed is, en ze leren haten dat wat kwaad is. Klassiek onderwijs legt de dingen niet plat uit zoals ze zijn, maar nodigt de kinderen uit om zelf te ontdekken hoe mooi dingen zijn. Schoonheid en waarheid liegen niet en zullen altijd naar boven komen. Verwondering leidt tot aanbidding en lofprijzing van de Auteur van alle wijsheid en kennis.
Het Grote Gesprek
Klassiek Christelijk onderwijs legt de nadruk op het lezen van de ‘Grote Boeken’. In de eerste plaats natuurlijk de Bijbel, en daarnaast ook werken van bijv. Augustinus, C.S. Lewis of G.K. Chesterton. Grote ideeën vinden we terug in grote boeken. Door het lezen van deze boeken, kunnen leerlingen deelnemen aan gesprekken die het hier en nu overstijgen, en die gaan over het grotere geheel. De waarheid wordt onthult, en door de gesprekken worden relaties en gemeenschapszin versterk
Volgende stappen
De visie en missie staan, maar hoe nu verder? Samengevat komt het hierop neer dat we eerst bekendheid willen genereren binnen de bestaande lokale kerken in Rochdale. En daarnaast ook breder onder de christelijke gemeenschap in Engeland. Er worden bijv. informatieavonden gehouden in kerken en zo hopen we dat er families en onderwijzers de noodzaak zien van klassiek christelijk onderwijs, en gemotiveerd worden om deel te nemen aan de school.
In Engeland is het mogelijk om een school vormen zonder direct onder overheidsinspectie te vallen. Er is dus een bepaalde vrijheid die ervoor zorgt dat Augustine Classical School nu al een parttime school kan zijn, zonder dat daar zware eisen aan verbonden zijn. Zodra de school een paar kinderen en een onderwijzer heeft, kan het van start. Op datzelfde moment wordt dan gewerkt aan de registratie van de officiële fulltime school, dat brengt wel de nodige werkzaamheden en tijd met zich mee. We hopen en bidden dat in het komende jaar er lokale mensen zullen zijn die zich willen verbinden aan de school – zowel ouders, onderwijzers, vrijwilligers, adviseurs of mensen in welke rol dan ook.
Nood en gebed
Alles bij elkaar vergt het opzetten van een klassiek-christelijke school veel wijsheid en tijd. Ook zal het in de toekomst de nodige kosten met zich meebrengen, wanneer er onderwijzers betaald, en lesmaterialen aangeschaft moeten worden. Verder is het nodig om met de juiste mensen in contact te komen, die ondersteuning en advies kunnen geven bij het verder vormgeven van de school. En het belangrijkste is om lokale onderwijzers te vinden en ouders die nut en noodzaak inzien van klassiek christelijk onderwijs.
Zo zijn er veel behoeften waar aanhoudend gebed voor nodig is. Vergeet daarnaast niet dat Bijbels onderwijs een Goddelijke opdracht is, zie Deut. 6:4-9. Mogen we dan ook in deze context met Augustinus bidden: Geeft u toch aan ons wat U van ons beveelt en beveel dan aan ons wat U van ons wilt. Om Jezus’ wil!